AR+RFID Lab in the press

On Monday December 17 Dutch daily newspaper 'Het Financieele Dagblad' published an article on Augmented Reality and the projects of AR+RFID Lab in its 'Research / Applications' section. The article included short interviews of our partners and friends from companies like Fabrique, Chess and Cybermind.

On December 6 also another article on Augmented Reality was published in 'PM', a journal for national, regional and local authorities. Journalist Eefje Rammeloo visited our Lab.

Only in Dutch:

Nieuwe realiteit door kunst en commercie
Wammes Bos

Den Haag
Een jongen loopt door een zaal met een merkwaardige helm op. Dan, wij zien nu wat hij ziet, komen er witte ellipsvormige bollen uit de muur; ze zweven om de pilaren heen, hij probeert ze te pakken. Maar de bollen bestaan niet, het zijn digitale beelden die zo echt lijken als de pilaren en de mensen om hem heen.

Het filmpje is te zien via de website van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar docenten en studenten ruim een jaar bezig zijn met ‘augmented reality’ of AR, nog het best te vertalen als ‘aangevulde werkelijkheid’. Want dit is anders dan virtual reality, waar alles fake is. Deze helmachtige bril met software en in de ruimte aangebrachte markers, stelt de drager in staat om digitaal geprojecteerde objecten te ervaren in de echte wereld.

Een fantastisch werkterrein voor kunstenaars, maar het is meer, vertelt Yolande Kolstee van de Haagse academie. Dit project brengt innovatieve Nederlandse bedrijven bij elkaar in soft-en hardware, stedebouwkundig bureau Bullhorst en landschapsarchitect Kuipers. Kolstee: ‘Je kunt iets virtueel in de ruimte neerzetten en er omheen lopen, driedimensionaal.’ ‘AR is al in gebruik, militair en in de zware industrie’, zegt Mark de Jong van Cybermind, de enige producent in Europa die een helm met doorzichtige displays levert. ‘Dan stuur je een monteur op een olieplatform naar beneden en projecteer je de info op het scherm in zijn bril. Hij hoeft dan geen handboek mee.’

De toepassingen borrelen op in de contacten van de academie met de commerciële partners. Die roemen de academie vanwege haar ideeën. Raj Bose van softwareproducent Chess: ‘Wij horen vaak dat iets ‘‘niet kan’’. Zij praten niet vanuit een beperking, integendeel.’

Jeroen van Erp van ontwerpbureau Fabrique: ‘Zij hoeven niet aan een klant te denken. Een laboratoriumachtige, inspirerende sfeer, met veel openheid over en weer.’